اخبار ذات صلة

الخميس، 18 يوليو 2013

ساره أسامه تفتح النار علي القنصليه العامه المصريه بميلانو


لقد عانت الشعوب العربية من عصور الظلام و المحسوبية والفوضى والرشوة والمحسوبية
ولكن اتت ثورات الربيع العربى من اجل
التغيير
لكن المحسوبية والوساطة والرشوة لم تكن فى دول الخليج العربى بل انتقلت
العدوة
الي مكان من الصعب ان يكون فيه اي نوع من المحسوبيات ومن المفترض انها تحافظ علي حق المواطن وانا لا اتهم كل أعضاء البعثه بتلك الاتهامات ولكن اليكم ما حدث
ولسياده وزير الخارجيه الرأي الآول والآخير في هذا التجاوز ورأي المواطن أيضا مهم جدا فمن داخل القنصلية رأيت امثله مشرفه ومحترمه وحقا تمد يد العون للكثير وكان يجب عليا نشر ما رأيت
وعندما رأيت هذا التجاوز بعيني كان لابد لي من وقفه أمام هذا التجاوز
اليكم ما حدث بالظبط
يوم الثامن من شهر يوليو الساعه الثانيه عشر ظهرا تقريبا ذهبت انا واخي لعمل توكيل خاص ولكني رأيت ما كنت لا أتوقعه
قالت لي الموظفه عن الآختام حضرتك مطلوب 35 يوور الرسوم علي الرحب والسعه وفورا دفع اخي المطلوب وحتي تنتهي الآستاذه من التوكيل وبعدما تسلمته وقبل ان اخرج دخل موظف الآمن وقال لها أستاذه بعث لحضرتك هذا التوكيل سياده القنصل وليد سمش الدين نرجوا من سيادتكم تخليصه لان الراجل موجود في مكتبه قالت له الرسوم قالها ياأستاذه دا مجامله
الغريب في الموضوع انها ختمت علي التوكيل وبالفعل الختم مكتوب عليه مجامله يا تري بقي فيه اختام مطبوع عليها مجامله الحقيقه مش عارفه ولكن التوكيل انتهت منه الآستاذه واخده الموظف لسياده القنصل
قلت لها يا أستاذه هو ينفع اشوف التجاوز واسكت عليه ردت بكل زوق واحترام وقالت يا أستاذه ساره من حق القنصل انه يجامل يمكن واحد غلبان بصراحه اتنابتني حاله من الاستغراب وكان ردي هو الغلبان هيوصل لمكتب القنصل برضوا ضحكت وقالت انا بنفذ اوامر
وبعدها خرجت من القنصليه وانا قلبي محمل بحزن شديد كنت اظن ان الوطن هنا في القنصليه ولكن الناس الغلابه الي واقفه علي شباك التوكيلات تدفع وتستلف ولو ناقص مليم مفيش حاجه تخلص وبكلمه من سياده القنصل المسؤل عن المواطنين / وليد بيك شمس الدين يوقع بالموافقه علي التوكيل المجامله
بالله عليكم كان يجب اسكت علي الكلام دا والناس الغلابه الشقيانه الي واقفه من صبحيه ربنا دي علشان تخلص ورقه وتستني للساعه الثانيه بعد الظهر لحين الاستلام
والغلبان الي مكسور الجناح الي وليد بيه استقبله في مكتبه وعمله التوكيل مجامله مش من ضمن الغلابه الي بيقفوا علي الشبابيك
من هنا اطالب سياده وزير الخارجيه الدكتور نبيل فهمي
بأتخاذ الآزم للحفاظ علي حق المواطنين
يا شباب مصر كل مواطن مصري من يذهب الي القنصليه العامه في ميلانو من يدفع منكم أي رسوم لآبد ان يأخذ ايصالا مختوما من الموظف المختص
كفايه تهاون في حق المواطن المصري


كتبه سارة اسامة 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق